יום שני, 3 במאי 2010

האינטרנט כחלק מחיינו!!!

במסגרת לימודינו לתואר שני, עבודתינו וחיינו האישיים, אנו מוצאות את עצמנו יותר ויותר מול מסך המחשב.
אין ספק שבחיינו הלחוצים והעמוסים, למחשב בחיינו, יתרונות רבים ואין אנו יכולות לתאר את חיינו בלעדיו:
קיצורי הדרך בלימודים - הגשת עבודות, בעבודה - התקשורת עם ההורים ואפילו כאמהות המסייעות לילדינו בשיעורי הבית.
גם בעבודתינו עם ילדי הגן מול המחשב אנו מוצאות יתרונות רבים. היתרון הבולט של המחשב בגנים שלנו, המחוברים לאינטרנט, הוא כמקור מידע. הלמידה בגן, פעמים רבות, היא למידה אותנטית בהתייחס לנושאים העולים בסביבת הגן ובהתאם להתעניינות הילדים. בסיטואציות אלו, האינטרנט מהווה מקור מידע, זמין, עדכני, מלווה בתמונות, סרטים ומצגות המסייעים ללמידה משמעותית בנוסף למקורות המידע האחרים בגן. מתוך הניסיון בעבודתנו בגן, אנו מוצאות כי יש חשיבות רבה לתיווך המבוגר בסביבת האינטרנט על מנת שהלמידה תהיה משמעותית ומקורות המידע יהיו רלוונטים עבורם ובכך יתרמו להבניית הידע של הלומד. שכן שיטוט חופשי ללא הכוונה באינטרנט עלול להוביל את הילדים לאתרים שאינם ראויים עבורם. עוד על פעילות ילדים בסביבות אינטרנטיות ניתן לקרוא במאמר למידה בסביבת אינטרנט בגני הילדים (2001), הבודק כיצד ילדים משתמשים באינטרנט בסביבה לימודית "אוניברסלית" או "מותאמת" , וכן דן בשאלה אלו משמושי האינטרנט מהווים פעילויות למידה משמעותיות עבור ילדים בגיל הרך.

4 תגובות:

  1. מרסל ואפשרת שלום.
    אני קוראת את הבלוג שלכן ותוהה עד כמה ניתן לערוך תיווך משמעותי לילד בזמן הקצר העומד לרשותנו. לא, אני לא פותחת מסכת קיטורים על העבודה הקשה שלנו,אך אני באמת רוצה לדעת כיצד ניתן להצליח במטלה זו. מתוך קריאת המאמר אין לי ספק כי חמשת העקרונות שעולים במאמר הינם הכרחיים על מנת שתתרחש למידה נכונה, תוך בקרה על הנעשה. פויירשטיין (1981)מציג את עקרונותיו ללמידה מתווכת. אני רוצה להמליץ על קריאת עקרונותיו טרם עבודתינו, שכן יכול להעצים רבות את העשייה החינוכית בכלל ועם המחשב בפרט http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/PreSchool/KishureyHaim/Pirsumim/Hiborim/HiburimTivuc.htm . במאמר מוצג כי מתוך המחקר ומחקרים תומכים עולה כי ללא התיווך יתרונות הרבים של המחשב לא יבואו לידי ביטוי בסביבה שאינה מותאמת. הלא מתווך יכול לפתח כישורי תכנון עבודה באינטרנט, ניווט החיפוש, שאילת שאלות, השוואה על המידע העולה, מיון וכו'. אני מסכימה כי התיווך הינו תנאי הכרחי, לא רק שכן המחשב "אינו" שמרטפות של עוד שני ילדים. יחד עם זאת איני רואה כיצד ניתן בפועל לקיים..לכן אני שואלת את עצמי עד כמה באמת השימוש הוא איכותי ולא פופוליסטי...
    ענת אדלשטיין

    השבמחק
  2. גיבורות על שבת שלום..
    בתגובה לעמדתכם בנושא אינטרנט בגישה מותאמת, היום היתה כתבה מענינית ברדיו לגבי ילדנו הנוער... וחיבורם לאתרי האינטרנט הגדירו אותם כילדי הפייס בוק, כל חייהם סביב המחשב ולעיתים על חשבון החיים שמעבר לדלתות חדרם... מסכימה שהאינטרנט הוא מקור מידע בלתי נדלה, מאפשר למידה מיידית ואוטנתית תוך כדי מהלך היום יום אך עדיין חושבת שבגן הילדים יכולים להמשיך באין ספור המצעים הנתונים להם גם ללא תיווך אינטרנט... היות ויהיה מול עינהם לכל המשך העתיד..
    תמי

    השבמחק
  3. היי
    אני מסכימה עם דעתכן כי המחשב בגן מאפשר לילדים גישה עצמאית למקורות המידע השונים הניתנים באינטרנט. האם הילדים מסוגלים לעשות זאת בעצמם? האם במהלך היום יש זמן לעמוד ליד המחשב ולהדריך אותם? שאלות אלו עולות לי מתוך הידיעה כי הזמן בגן קצוב, ולא תמיד אנחנו מספיקים לעשות כל מה שתכננו ובמקביל לכך הילדים משתמשים במחשב גם בבית, האם אין זה מספיק??
    ממני מירב אשל

    השבמחק
  4. היי מירב
    את אכן צודקת בשאלותיך, כתבנו שהשימוש באינטרנט כמקור מידע נעשה בגן בתווך המבוגר. נכון הדבר שלגננת אין תמיד את הזמן לתווך בפעילות שכזו, להבדיל ממשחקי המחשב הלימודיים בהם הילדים בשלב זה של השנה כבר פועלים באופן עצמאי, יחד עם זאת, חשוב לזכור שהאינטרנט הוא מקור מידע נוסף ולא יחיד בגן ולא כל הפעילויות בגן דורשות שימוש באינטרנט. כך שבמקרה זה יש רק יתרונות לאפשרות להשתמש בו בגן.
    מרסל ואפרת

    השבמחק